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The math behind word of mouth/ Las mates detrás del “boca a boca”

What is word of mouth (WOM) exactly? It’s transmitting or sharing information from person to person. It has always existed, but marketers are tapping in its potential to foster an “authentic” relationship with their customers.

It’s well known that people usually trust recommendations from their peers (lateral channel) versus what a billboard or advertisement says, since in general we trust the references from our friends and family members more than a paid channel. Social media provide the element of “viral” communication that makes the impact of that information multiply. Still, does word of mouth work, how much of an impact does it have? Well, there are mathematical formulas for everything, and for this too.

A textbook that I am reading (references below) puts it like this:

WOM= #of direct clicks + #of clicks from recommendations divided by # of direct clicks.

Let’s do an example. Sylvia has an online store of garments for women. Her website receives 50,000 direct clicks and 120,000 clicks from recommendations, which could be from Twitter, blogs etc. Thus: 50,000+120,000=170,000%50,000=3.4. The impact is that each click has provoked 3.4 clicks, or, if we were not talking about social media, but word of mouth before Facebook, every commentary about Sylvia’s store would have influenced 3.4 persons.


¿Qué es el “boca a boca” (aplicado a márketing), exactamente? Pues es la transmisión o el compartir información, ni más ni menos. Siempre ha existido, pero las personas especialistas en márketing lo están usando para construir una relación más auténtica con su clientela.

Es bien sabido que las personas confiamos más en lo que nos dicen nuestros familiares, nuestros colegas que los mensajes de los anuncios o de cualquier vehículo que al fin y al cabo ha sido pagado. Los medios sociales proveen ese aspecto de autenticidad (los mensajes despues de todo son los de tus familiares y colegas) pero hacen posible que esas recomendaciones puedan ser compartidas inmediatamente, y que lleguen a muchas más personas. El “boca a boca” sabemos que funciona, pero ¿cual es su impacto, exactamente? Hay fórmulas matemáticas para todo, y para esto también.

Boca a boca=número de clicks directos+número de clicks recomendados todo dividido por el número de clicks directos

Hagamos un ejemplo. Imaginémonos que Silvia tiene una tienda online de ropa para mujeres. Su website recibe 50.000 clicks directos y 120.000 clicks de recomendaciones (de Facebook, o un blog, de ese tipo de fuentes). Así que, 50.000+120.000=170.000 %50.000=3.4. O sea, ese es el impacto del boca a boca de su website. En este caso en concreto, cada click ha influido 3.4 clicks. O dicho de otra forma, si en lugar de hablar de una tienda por internet hablaramos de una tienda física, por cada persona que le ha dicho a otra sobre la tienda de Silvia, 3.4 personas han hecho lo mismo.
*Source, “Measuring Marketing. 101 key metrics every marketer needs” by John A. Davis. Page 63.

About MLL69

Feminista y guiri.

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