//
you're reading...
Books, General marketing, Social media, Social media tools

Let’s not forget social media for B2B!/ ¡No nos olvidemos de los medios sociales de negocio-a-negocio!

social marketing Gillin and SchwartzmanLots of the info regarding social media and marketing that is available out there is for businesses who cater to the final customer, not for businesses that deal with other businesses, and yet, social media is very important for companies that deal with B2B customers. That’s what the book I just finished said. The book in questions is called “Social Marketing to the Business Customer” by Paul Gillin and Eric Schwartzman and explains that although social media tools can be used to build relationships and sometimes even sell to the B2B customer, there are special challenges in this kind of environment. One of the challenges is that business cycles tend to be longer than in consumer cycles (because there is usually lots of more money involved), also, buying decisions are taken by groups, not individuals. Other challenge is that relationships play a more important role (social media can definitely help with that) and B2B marketing will most likely focus more on value than on experience (the wow! factor so important in final customer purchases is gone).
The book is divided in three parts. The first part is all about how the B2B environment is different from the B2C environment, and states that despite challenges and differences, social media can be used very effectively for the B2B customer. The second part includes tools, a nice little chapter on SEO and how to choose the right platform. The third and final part describes social media tools, has a chapter on lead generation, another one on ROI and talks about the future in social media for B2B. The book is from 2011, so it’s a bit outdated. For example, tools like Pinterest or Instagram are not even mentioned, but anyway, when it comes to describing the challenges and differences between the two kinds of customers, B2B and B2C, I think most of the content is still pretty relevant.


Mucha de la información sobre medios sociales y márrketing que se puede ver es para compañías que hacen negocios con clientes particulares (B2B, o Business to Business), no para aquellas cuyo cliente es otra compañía, y sin embargo, los medios sociales son una buena herramienta para este tipo de empresas. Pero bueno, eso es lo que dice el libro que acabo de leer, el cual se llama “Márketing social para el cliente (que es una empresa)”, escrito por Paul Gillin y Eric Schwartzman. Este libro explica que aunque los medios sociales pueden ser utilizados para forjar relaciones y de vez en cuando hasta vender a empresas, la situación es un poco diferente. Por ejemplo, el proceso de compra en empresas es bastante más largo que cuando es un cliente particular el que compra, ya que hay más dinero en juego, y además las decisiones de compra están tomadas por grupos de empleados/as (vamos, departamentos), no personas individuales. Otro reto es que las relaciones juegan un papel más importante (al haber tanto dinero en juego, tienes que confiar a la empresa a la que compras o te provee un servicio) y también, que el valor del producto o el servicio es más importante que la experiencia en este tipo de ambiente.
El libro está dividido en tres partes. La primera describe como el márketing de empresas que hacen negocio con otras empresas es diferente de aquellas que venden al cliente particular y explica que, a pesar de diferencias y limitaciones, los medios sociales pueden ser herramientas muy útiles. La segunda parte habla de los medios sociales, tiene un capítulo de SEO (Search Engine Optimization, o el “arte” de que tu empresa sea buscada por Google), y cubre como elegir el medio social adecuado. Finalmente, la última parte describe los medios sociales, el ROI (Return on Investment o el Retorno de la Inversión) y se atreve a hablar del futuro de los medios sociales en este mercado tan especial.
El libro es de 2011, así que algunas partes están un poco anticuadas. Por ejemplo, no mencionan dos medios sociales muy en auge ahora mismo: Pinterest e Instagram, pero en general me parece que, aparte de algunos detalles, muchas de las ideas descritas en este libro se pueden aplicar tres años más tarde, o sea, que el contenido es, en general todavía bastante actual.
Photo: My own

About MLL69

Feminista y guiri.

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: